Pengenalan

Gerbang Gerbang Online

Penglibatan Rakyat.

GO-MBDK dibangunkan bagi mengalakkan perhubungan dan juga penglibatan rakyat secara langsung dalam mencapai maklumat-maklumat yang berkaitan dengan Majlis Bandaraya Diraja Klang dengan tepat dan pantas.

Perkhidmatan MBDK.

Ia juga membolehkan rakyat mendapatkan perkhidmatan daripada MBDK melalui platform pesanan umum yang pelbagai seperti Messenger, Short Messaging Services (SMS), Email dan portal chatbot.

Maklumbalas Rakyat.

Portal ini juga bertujuan untuk mendapatkan maklum balas daripada rakyat sebagai pelanggan MBDK dalam membentuk satu hubungan yang lebih erat di antara rakyat dan Majlis Bandaraya Diraja Klang.

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Diraja Klang

YBhg. DATO' HAJI ABD. HAMID BIN HUSSAIN
DSIS, AIS, PPT, PPC

Inisiatif Majlis Bandaraya Diraja Klang membangunkan GO-MBDK adalah untuk kemudahan rakyat sesuai dengan pengertian GO-MBDK itu sendiri iaitu singkatan ‘Gerbang Online Majlis Bandaraya Diraja Klang’. Ia merupakan satu platform digital bersepadu dalam menyalurkan maklumat dan menjalinkan hubungan erat antara MBDK dan Rakyat.

Menyedari penggunaan Smart Phone sebagai keperluan utama, MBDK mengambil langkah proaktif menyediakan GO-MBDK sebagai gerbang digital berorientasikan rakyat yang menawarkan capaian maklumat dan perkhidmatan MBDK secara mobile.

GO-MBDK ini menggunakan teknologi Cloud Infrastructure yang ditawarkan oleh Microsoft dan merupakan produk transformasi digital ke arah pemerkasaan sistem penyampaian perkhidmatan MBDK yang efisien, inovatif dan berkualiti kepada rakyat. Ianya seiring dengan hasrat MBDK memodenkan perkhidmatan ICT berasaskan penglibatan rakyat (Citizen Enggegement) dalam melaksanakan inisiatif kerajaan digital dan mendokong inisiatif Smart City kerajaan negeri Selangor.

Saya berharap usaha murni untuk rakyat dan sokongan daripada Microsoft ini benar-benar dapat dimanfaatkan oleh rakyat khususnya komuniti Klang dan mudah-mudahan akan dapat memberi impak yang baik kepada kedua-dua belah pihak, MBDK dan Rakyat.